Jak napompować rower? Co może uszkodzić koło?

W: Porady rowerowe Na: poniedziałek, sierpień 16, 2021 Komentarz: 0

Każdemu rowerzyście może w trasie przydarzyć niemiła niespodzianka w postaci przebitej dętki. Nie każdy jednak wie, jak prawidłowo napompować rower i zabezpieczyć oponę przed utratą powietrza. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, jak się zabrać za naprawę „gumy”, aby móc kontynuować podróż.

Pompowanie roweru – od czego zacząć?

 
Zanim przejdziesz do pompowania koła rowerowego, warto ustalić źródło problemu. Przede wszystkim musisz sprawdzić, czy nic nie wbiło się w dętkę i ciągle w niej nie tkwi. W przypadku znalezienia niechcianego przedmiotu w dętce oczywiście należy go niezwłocznie usunąć w całości. Dziura w dętce może być spowodowana również przez inne czynniki niż najechanie na ostry przedmiot, co może być nieco bardziej problematyczne w naprawie.

 

Jazda-rowerem-w-trudnym-terenie

 
Rodzaje uszkodzeń dętki

 
Uszkodzenie opony przez ostry przedmiot

 
Pierwszym rodzajem uszkodzenia jest najechanie na ostry przedmiot lub wbicie się go w oponę, o którym już wspominaliśmy. Powstała w taki sposób dziura, zazwyczaj nie uszkadza obręczy, o ile szybko zauważysz szkodę.

 
Co w przypadku, jeśli źródło problemu jest inne i winowajca nie rzuca się nam w oczy? Istnieje kilka możliwości, które mogły spowodować uszkodzenie dętki.

 
Zbyt niskie ciśnienie w oponie

 
Dziury przypominające ukąszenie węża wcale nie oznaczają, że przez przypadek najechałeś na gada, który próbował się ratować i zaczął kąsać koło roweru. Powstają one wskutek zbyt niskiego ciśnienia w oponie. Podczas wjeżdżania np. na krawężnik lub inny twardy i nierówny element dętka zostaje dociśnięta do obręczy. Kiedy jest w niej za mało ciśnienia, wskutek nacisku dochodzi do przedziurawienia dętki. Aby uniknąć tego typu uszkodzenia należy regularnie sprawdzać stan ciśnienia w oponach i pilnować, aby nigdy nie przekraczało zarówno minimalnej, jak i maksymalnej wartości podanej na oponie.

 

Opona-Roweru-Cube

 
Wykrzywiona szprycha

 
Winowajcą uszkodzenia dętki może być również wykrzywiona szprycha. Do takiego uszkodzenia może dojść w momencie, kiedy jedna ze szprych jest zbyt mocno dokręcona. W momencie kiedy będzie odstawała do wewnętrznej strony, może przedziurawić dętkę. Zanim naprawisz dziurę i zamontujesz od nowa dętkę, upewnij się, że szprychy są na swoich miejscach i nie będą powodowały kolejnych uszkodzeń.

 
Przedmiot wewnątrz opony

 
Niespodziewany „gość” wewnątrz opony. Może się zdarzyć, że do wewnętrznej części opony dostanie się rzecz, z ostrymi krawędziami np. kamyk. Do takiego zdarzenia może również dojść w momencie, kiedy w oponie jest zbyt niskie ciśnienie. Kiedy opona nie przylega równomiernie do obręczy, wtedy jakaś niewielka rzecz może dostać się do środka. Taki przedmiot będzie się ocierał i dociskał fragment dętki, przez co prędzej czy później powstanie dziura. Zanim z powrotem włożysz dętkę, upewnij się, że nigdzie w oponie nie ma już żadnych niepożądanych przedmiotów.

 
Co zrobić, gdy koło w rowerze jest uszkodzone?

 
Jak znaleźć ubytek? Napompuj koło rowerowe!

 
Jeśli powietrze uciekło z opony, a nie możesz znaleźć nigdzie miejsca, z którego ono uchodzi, możesz napompować dętkę. Wtedy będzie o wiele łatwiej znaleźć uszkodzone miejsce. Jeśli nadal będziesz mieć problem ze zlokalizowaniem dziury, polecamy nieco przybliżyć twarz do dętki. Dzięki takiemu zabiegowi łatwiej usłyszeć, skąd wylatuje powietrze.

 

Detki-rowerowe

 
Dobrym rozwiązaniem jest również włożenie dętki do wody – np. do dużej kałuży, stawu, sadzawki, lub jakiegokolwiek miejsca, gdzie będziemy w stanie zanurzyć w całości dętkę bez „upychania” jej. Dzięki temu będziemy w stanie szybko zlokalizować przebite miejsce, dzięki ulatującym bąbelkom powietrza.

 
Ubytek znaleziony. I co teraz?

 
Kiedy już znajdziesz źródło, z którego wydobywa się powietrze, musisz oczyścić jego okolicę – chociażby przy użyciu odrobiny wody i chusteczki higienicznej. Kiedy dętka wyschnie, warto przetrzeć ją papierem ściernym w miejscu rozdarcia oraz dookoła niego. Chropowata powierzchnia będzie mocniej trzymała klej. Wystarczy dosłownie kilka ruchów, aby nieco zmatowić powierzchnię, a dzięki temu zabiegowi znacząco zwiększymy przyczepność łatki. Kiedy przygotujemy dętkę, możemy rozpocząć pompowanie koła rowerowego.

 
Jak załatać ubytek?

 
    1. Na początek nałóż niewielką ilość kleju na miejsce, gdzie znajduje się dziura.

 
    2. Po nałożeniu cienkiej warstwy dookoła ubytku odstaw dętkę na około 5 minut. W tym czasie klej powinien nieco zmatowieć i rozpuścić gumę dętki, dzięki czemu wszystko zostanie lepiej uszczelnione.

 
    3. W czasie kiedy schnie klej, przygotuj łatkę do zaklejenia dziury. Ściągnij z niej folię (przeważnie jest to folia aluminiowa), która zabezpiecza jedną stronę łatki. Drugą, przeźroczystą, folię pozostaw na swoim miejscu.

 

Naprawa-opony-roweru

 
    4. Na stronę, z której zdjąłeś folię, nałóż klej. Powinna to być podobna ilość do tej, którą nałożyłeś na dętkę. Po nałożeniu kleju poczekaj chwilę, aby klej nieco przeschnął.

 
    5. Kiedy dętka i łatka są przygotowane, należy połączyć je ze sobą. Mocno dociśnij łatkę do dętki i przytrzymaj około 3 minut. Po takim czasie klej powinien odpowiednio zastygnąć.

 
    6. Napompuj lekko dętkę i sprawdź, czy nie uchodzi powietrze. Jeśli nie – umieść dętkę w oponie. Lekko napompowana dętka lepiej układa się w oponie i nie będzie z niej wypadała. Po nałożeniu opony należy ją „ugnieść” na całym obwodzie, aby upewnić się, że z każdej strony odpowiednio przylega.

 

Jak napompować rower pompką ręczną?

 
Kiedy dętka jest już cała, możesz przejść do ostatniego i najłatwiejszego elementu – napompowania roweru. Jak się za to zabrać?

 
    1. Cały proces należy rozpocząć od odkręcenia plastikowej nakrętki, która chroni wentyl.

 
    2. Następnie (w zależności od wentyla) luzujemy go albo od razu zakładamy głowicę pompki.

 
    3. Aby napompować dętkę, która jest wyposażona w zawór typu Presta (obecnie jeden z popularniejszych zaworów), należy po zdjęciu osłonki poluzować małą nakrętkę.

 

Pompowanie-detki-opony-roweru

 
    4. Następnie zaciśnij głowicę pompki i możesz rozpocząć wtłaczanie powietrza.

 
Niektóre wersje pompek ręcznych są wyposażone w wężyk, który posiada gwintowaną końcówkę. Korzystając z takiej pompki podczas pompowania roweru, musisz nakręcić ten element na poluzowany wentyl.

 
Jak długo pompować oponę? Jakie powinno być w niej ciśnienie?

 
Bar, PSI – tych informacji powinieneś poszukać na boku ogumienia. Jest to informacja o minimalnym oraz maksymalnym ciśnieniu, jakie powinno znajdować się w Twojej oponie. Nie musisz się więc stresować, jeśli w trasie zapomniałeś z nerwów, jakie PSI odpowiada modelowi Twoich opon – wszystko masz pod ręką i wystarczy spojrzeć.

 
Czym napompować oponę w rowerze?

 
Ekspresowe pompowanie opony – Repair Pump

 
Jest to specjalny płyn, który w natychmiastowym tempie napompuje oponę do 5.5 bara. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które posiadają w rowerze opony z systemem bezdętkowym. Repair Pump wtłoczy w oponę specjalny płyn, który uszczelni oponę zapobiegając kolejnym utratom powietrza.

 
Mniejsze, nie znaczy gorsze

 
Minimalistyczna pompka Cube Acid Race Micro idealnie sprawdzi się podczas podróży, na którą nie planujesz zabierać wiele sprzętu. Dzięki swojej uniwersalności pasuje do zaworów Presta, Schrader i Dunlop.

 

Pompka-Cube-Acid-Race-Micro

 
Błyskawiczna pomoc

 
Pompka Cube Acid Race CO2 pozwoli Ci w natychmiastowym tempie napompować dętkę i ruszyć w drogę w ciągu kilkunastu sekund. Jej kompaktowa wielkość pozwala schować ją nawet w najmniejszej sakwie.

 

Pompka-Cube-Acid-Race-CO2

 
Niezwykła precyzja

 
Nieco większym niż poprzednie, ale za to niezwykle precyzyjnym rozwiązaniem jest pompka Cube RFR Schockpump. Specjalnie opatentowany wężyk z końcówką dodatkowo ułatwia naprawę opony w terenie.

 

Pompka-Cube-RFR-Schockpump

 
Idealna pompka do domu

 
Kiedy nie jesteś w trasie i wielkość sprzętu nie ma takiego znaczenia, a najważniejsza jest jakość i dokładność, Cube Acid Rave Floor sprawdzi się znakomicie. Ergonomiczny uchwyt, stabilna podstawa oraz czytelny wyświetlacz wspomogą pracę nad rowerem.

 

Pompka-Cube-Acid-Rave-Floor

 
A jeśli już wiesz, jak napompować rower, ale szukasz bardziej szczegółowych porad odnośnie do wyboru pompki, zajrzyj do naszego artykułu o tym, jaką pompkę do roweru wybrać.



Komentarze

Zostaw swój komentarz