Jaki rower do jazdy po lesie i po mieście wybrać?
Gdy próbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki rower do miasta lub do lasu będzie najlepszym wyborem, powinniśmy przeanalizować kilka kwestii: jakimi drogami się poruszamy? W jakim stroju? Przez jaką część roku? Rower ma służyć wyłącznie do transportu czy będzie również wykorzystywany podczas bardziej sportowych wypadów? W dzisiejszym poradniku idziemy nieco pod prąd typowym internetowym radom i podsuwamy nieoczywiste propozycje. Sprawdźcie sami!
Czym powinien charakteryzować się dobry rower do jazdy po mieście?
• Rower do jazdy po mieście (i lesie, który ma mało wymagający teren) powinien być bezpieczny, dynamiczny i uniwersalny.
• Rower do jazdy po mieście powinien oferować również szeroki zakres przełożeń. Droga do pracy nie powinna nas w końcu za bardzo zmęczyć.
• Rower wykorzystywany do przemieszczania się na co dzień powinien być wyposażony w pedały platformowe. Dzięki temu będziecie mogli poruszać się nim w dowolnym stroju – bez zmiany obuwia na typowo rowerowe. Nie oznacza to jednak, że musicie rezygnować z kontroli, jaką dają pedały zatrzaskowe. Na rynku pojawia się coraz więcej propozycji, łączących ze sobą tradycyjną platformę oraz „zatrzask” po drugiej stronie. Mając jeden rower, możecie z powodzeniem wybrać się na wieczorne zakupy, a rano odbyć ciężki trening na ulubionej trasie – bez zmiany pedałów.
Jeśli po pracy kusi Was, by z utwardzonej drogi zjechać w las i wydłużyć nieco powrót do domu, warto rozważyć rower z kategorii rowerów gravelowych. To uniwersalne konstrukcje, przypominające do złudzenia rower szosowy. W ich przypadku stosuje się jednak znacznie szersze i bardziej komfortowe opony oraz wygodniejszą geometrię ramy. Znajdziecie tam również mnóstwo otworów montażowych, pozwalających na zastosowanie bagażników i sakw.
Jaki rower do miasta wybrać?
W tym miejscu mogłyby paść propozycje typowo miejskich rowerów: ze światłami na dynamo, koszykiem i geometrią ramy, zapewniającą niemal wyprostowaną pozycję za kierownicą – jednak my zrobimy nieco inaczej! Kto powiedział, że rower do jazdy po mieście nie może zapewniać odpowiedniej dawki wrażeń? Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, wzrok warto skierować na konstrukcje gravelowe… ale nie tylko.
1. Jaki więc uniwersalny, gravelowy rower wybrać do jazdy po mieście? Doskonale sprawdzi się Cube Nuroad. Lekka rama o dynamicznej geometrii, doskonała grupa napędowa Shimano GRX i opony Schwalbe o szerokości 40 mm czynią ten rower niesamowicie szybkim, zwinnym i wygodnym.
2. Osoby szukające mocnych wrażeń i komfortu powinny zainteresować się rowerami górskimi. Przez wielu uważane za najbardziej uniwersalne rowery MTB z pełną amortyzacją, pozwolą gładko sunąć przez miasto usiane krawężnikami, tramwajowymi torowiskami i brukiem w ciasnych uliczkach. Po pracy pozwolą z kolei bez żadnych przeszkód eksplorować trudne, górskie ścieżki i leśne single tracki! Ciekawą propozycją jest rower Cube 635103 Stereo Hybrid 120 Pro Allroad 750, który oprócz elektrycznego wspomagania i pełnej amortyzacji został również wyposażony w wytrzymałe błotniki, co czyni go sprzętem do zadań specjalnych.
3. Cube 535172 Stereo Hybrid 120 Race Allroad 625 to kolejna ciekawa, uniwersalna konstrukcja. Duży zakres przełożeń, szerokie, komfortowe opony i silnik Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 to doskonale współpracująca drużyna. Ten rower do jazdy po mieście idealnie sprawdzi się zarówno podczas dojazdów do pracy czy na uczelnię, jak i również na dłuższych, nawet wielodniowych wypadach w teren!
Czym powinien charakteryzować się dobry rower do jazdy po lesie?
Rower do jazdy po lesie to już nieco inna para butów, choć i tutaj mamy dużą różnorodność. Jedna leśna trasa nie jest równa drugiej. Jeden rower do jazdy po lesie i leśnych single trackach może być bardzo lekką konstrukcją, podczas gdy inny, typowo zjazdowy rower enduro, będzie już znacznie cięższym jednośladem o całkowicie odmiennej budowie.
Jaki więc powinien być rower do lasu? Nie brakuje punktów wspólnych. Niezależnie od tego, na jaki rower do jazdy po lesie postawicie, powinien on charakteryzować się:
• wieloma dostępnymi przełożeniami,
• zapewniającą dużą stabilność geometrią,
• pełną amortyzacją, która wpływa na komfort i bezpieczeństwo kolarza.
Jaki rower do lasu wybrać?
Szukając roweru do jazdy po lesie, szczególnie na bardziej wymagające ścieżki i strome zjazdy, warto rozważać głównie modele z pełną amortyzacją, czyli tak zwane konstrukcje full-suspension.
1. Doskonałym przykładem będzie rower Cube Stereo Hybrid 140 HPC Action Team. Duży skok amortyzatorów, opuszczana sztyca i opony z agresywnym bieżnikiem zapewniają pewne trzymanie w zakrętach i na sypkiej nawierzchni. Za właściwości napędowe odpowiada tutaj osprzęt Shimano XT, a nogi kolarza wspomaga elektryczny silnik Bosch.
2. Na mniej wymagających trasach sprawdzą się lżejsze konstrukcje hardtail. Sztandarowym przedstawicielem tej kategorii jest Cube 612100 Reaction Pro. Osprzęt Shimano i lekka rama pozwalają swobodnie pokonywać kręte ścieżki.
3. Cube 534313 Reaction Hybrid SL 750 Trapeze to z kolei model o obniżonej górnej rurze ramy. Całkiem nowy Reaction Pro ma elegancki wygląd dzięki gładkiemu spawaniu rury czołowej i złącz rury podsiodłowej. Ma też gwintowany suport i wewnętrzne prowadzenie kabli, co zapewnia długotrwałą bezawaryjność i ułatwia serwisowanie. Dodatkowo charakteryzuje się płaskim mocowaniem tarczy hamulcowej, połączonym z mocowaniem podpórki oraz zintegrowanymi punktami mocowania błotników i bagażnika ACID.
Rower do jazdy po mieście – wcale nie musi być typowo „miejski”!
Wiecie już, jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie, a raczej czym należy się kierować podczas tego procesu. Mamy nadzieję, że podane przykłady dobrze obrazują najważniejsze cechy tego typu konstrukcji. Liczymy też, że od teraz, szukając roweru „do miasta”, nie będziecie ograniczać się wyłącznie do konstrukcji typowo miejskich!
Brak komentarzy
Napisz komentarz