Rozmiary opon rowerowych – jakie koło wybrać?

W: Porady rowerowe Na: poniedziałek, maj 31, 2021 Komentarz: 0

Rozmiary kół rowerowych, różne długości ramienia korby, średnica kierownicy, długość mostka… – samodzielna obsługa roweru wymaga od użytkownika poznania wielu, nierzadko zagmatwanych, systemów oznaczeń i wymiarów. Jednym z podstawowych aspektów technicznych jest średnica kół i opon rowerowych. Opony to w końcu część eksploatacyjna, którą prędzej czy później trzeba będzie wymienić. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jakie koła będą pasować do Twojego roweru oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru właściwego ogumienia.

Rozmiary opon rowerowych a różne systemy oznaczeń

 

Podczas przeglądania oferty sklepów internetowych dostajesz oczopląsu? Nie masz zielonego pojęcia, dlaczego opony 40-622 i 700×40c to dokładnie to samo? Zastanawiasz się, jak poprawnie zapisać rozmiar kół rowerowych? Dobrze trafiłeś. Wiemy, że funkcjonujące obok siebie trzy różne systemy określania rozmiaru opon mogą być co najmniej mylące. Pozwól, że wyjaśnimy to w kilku zdaniach i wszystko stanie się jasne.

 
    • System calowy to najpopularniejszy sposób wyrażania rozmiaru opon. Przykładowy zapis rozmiaru opony w systemie calowym może wyglądać następująco: 29/2.0 lub 29”×2.0”. Takie oznaczenie znajdziesz na bocznej ścianie niemal każdej opony. Powyższy przykład dotyczy opony o średnicy zewnętrznej 29 cali oraz szerokości 2 cali.

 

Rower Cube opony

 
    • System metryczny (inaczej francuski) – podaje rozmiar opony w milimetrach. Opona z oznaczeniem 700×33c to typowa opona przełajowa. Ma około 700 mm średnicy zewnętrznej (dokładny wynik zależy od kształtu bieżnika) i 33 mm szerokości. Literka „c” oznacza z kolei jej średnicę wewnętrzną i pozwala prawidłowo dobrać oponę do posiadanej obręczy.

 
    • ETRTO to skrót od European Tyre and Rim Technical Organisation, co możemy przetłumaczyć jako Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy. ETRTO zajmuje się ujednoliceniem rozmiarów kół rowerowych, samochodowych oraz tych, występujących w innych pojazdach i maszynach. Oznaczenie ETRTO znajdziecie na większości opon rowerowych. Parametr może być wyrażony w następujący sposób: 33-622. Przykład, podobnie jak zastosowany wyżej, opisuje typową oponę przełajową. Skąd więc wzięła się liczba 622? To również średnica, ale wewnętrzna, popularnej opony 28”, stosowanej w rowerach szosowych, przełajowych, miejskich, gravelach, a także wielu innych. System ETRTO nie pozostawia żadnych wątpliwości, wskazując po prostu średnicę wewnętrzną każdej opony.

 

Rozmiary kół rowerowych – tabela

 

Wiesz już, jak czytać rozmiary opon, ale skąd masz wiedzieć, jakie koła zastosowano w Twoim rowerze? W wielu przypadkach takiej informacji nie da się znaleźć na obręczy i to nie przez przypadek – zazwyczaj nie jest to po prostu potrzebne. Jak już wiesz, na rynku istnieje kilka standardów rozmiaru kół rowerowych, stosowanych w różnych konstrukcjach. Doskonale obrazuje to poniższa tabela. Oczywiście istnieje wiele odstępstw od normy – najmłodsi kolarze szosowi ścigają się zazwyczaj na mniejszych rowerach niż ich dorośli klubowi koledzy, a część rowerów trekkingowych czy miejskich możemy spotkać na kołach 26”. Jeśli nie masz pewności przed zakupem, warto zmierzyć realną średnicę koła.

 

Rower szosowy Cube-litening

Cube Litening C:68X Race

Rozmiar koła: 28"

Średnica koła bez opony (mm): 622

Rower gravelCube-Nuroad

Cube Nuroad EX

Rozmiar koła: 28"

Średnica koła bez opony (mm): 622

Rower MTB (27,5")Cube-Reaction-Pro

Cube Reaction Pro

Rozmiar koła: 27,5"

Średnica koła bez opony (mm): 584

Rower MTB (29")Cube-Reaction-Hybrid-SL-Lady

Cube Reaction Hybrid SL 625 Lady

Rozmiar koła: 29"

Średnica koła bez opony (mm): 622

Rower turystyczny/trekkingowyCube-Kathmandu-Hybrid-Pro

Cube Kathmandu Hybrid Pro 625

Rozmiar koła: 28"

Średnica koła bez opony (mm): 622

Rower miejski/crossowyCube-Nature-Pro

Cube Nature Pro

Rozmiar koła: 28"

Średnica koła bez opony (mm): 622

Zwróć uwagę, że średnica koła w rozmiarze 29” oraz 28” jest identyczna, choć wydaje się, że powinno być zupełnie inaczej. Mówiąc o „rozmiarze koła rowerowego”, mówimy o jego średnicy zewnętrznej wraz z typową dla jego zastosowania oponą. W kolarstwie górskim używa się opon znacznie grubszych (niż chociażby w jeździe na szosie), przez co są one znacznie wyższe. Średnica obręczy bez opony pozostaje jednak bez zmian.

 
Oznacza to, że (przynajmniej teoretycznie) oponę z roweru MTB z kołami 29” możemy zastosować także w rowerze miejskim, zbudowanym na bazie kół 28”. Dlaczego teoretycznie? Ponieważ znaczenie będą mieć tutaj także szerokość samej obręczy oraz dostępny prześwit w widelcu i tylnym trójkącie ramy. Dobór opony do obręczy i reszty elementów roweru to jednak temat na osobny artykuł. Kupując oponę w podobnej szerokości co opona używana aktualnie, nie trzeba się tym przejmować.

 

Opona Zipp

 

Który rozmiar kół rowerowych wybrać?

 

Z powyższej tabeli jasno wynika, że rozmiar kół rowerowych zależy w dużej mierze od rodzaju roweru i w wielu przypadkach (na przykład w jeździe szosowej czy kolarstwie przełajowym) nie mamy na ten parametr wpływu. Gdy kupimy rower szosowy dla dorosłych, będzie on zbudowany na bazie kół w rozmiarze 28” – niezależnie od płci, wzrostu, wagi i preferencji. Wygoda na rowerze będzie uzależniona od wyboru odpowiedniego rozmiaru ramy.

 
W przypadku kategorii jednośladów, w których występują różne rozmiary kół rowerowych (na przykład w rowerach górskich), warto rozważyć wszystkie wady i zalety konkretnego rozmiaru kół. Rower na większych kołach będzie zazwyczaj cięższy (przynajmniej w fabrycznej konfiguracji – koła można w większości przypadków wymienić na zdecydowanie lżejsze), jednak lepiej poradzi sobie drobnymi nierównościami, a mniejszy kąt natarcia koła na podłoże obniży opory toczenia. Jazda będzie dzięki temu znacznie wydajniejsza.

 

Rowery Cube

Jakie koła do roweru wybrać? Jakie opony?

 

Duże znaczenie w kontekście kół rowerowych ma wybór opony o szerokości i bieżniku dopasowanych do specyfiki jazdy oraz osobistych preferencji. Szersza opona zazwyczaj lepiej poradzi sobie w głębokim piasku, błocie czy na luźnej nawierzchni. Zapewni też większy komfort i lepsze tłumienie drgań. Będzie jednak stawiać większe opory podczas jazdy po drogach dobrej jakości. Często wybieranym modelem opony, która sprawdzi się w ciężkim terenie, jest Continental Race King w rozmiarze 29×2.2.

 
Oprócz szerokości warto też przyjrzeć się kształtowi bieżnika. Wiele badań wskazuje, że to właśnie ten parametr ma największy udział w oporach toczenia roweru. Im „gładszy” bieżnik, tym mniejsza kontrola trakcji na złej nawierzchni, jednak większa prędkość i wydajność na gładkich drogach asfaltowych.

 

Rower Cube opona

 
Opona uniwersalna to z kolei połączenie wcześniej wymienionych rodzajów ogumienia – pozwala możliwie szybko poruszać się na szosie i zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo oraz komfort w terenie. Sprawdza się więc idealnie w rowerach trekkingowych, miejskich i turystycznych, których używamy często podczas tras na mieszanej nawierzchni. Dobrym przykładem uniwersalnej opony będzie model Winner V45 firmy Rubena.

 
Na długie wyprawy polecamy z kolei model Tour Ride marki Continental. To opona odporna na przebicia, stworzona do przemierzania tysięcy kilometrów. Ma bieżnik pozwalający cieszyć się szybką jazdą i dużą wygodą po zjechaniu z utartego szlaku.



Komentarze

Zostaw swój komentarz