Mycie roweru – jak i czym go czyścić?

W: Porady rowerowe Na: poniedziałek, sierpień 16, 2021 Komentarz: 0

Mycie roweru to podstawowa forma jego konserwacji i serwisu. Nie jest tajemnicą, że czysty rower zdecydowanie rzadziej ulega awariom, a gdy już tak się stanie, zlokalizowanie i likwidacja usterki przebiega sprawniej, gdy od komponentów nie odpadają grudy błota. W tym artykule przedstawimy podstawowe zasady „rowerowej higieny”. Zobaczycie, że mycie roweru może być świetnym sposobem na relaks!

Dlaczego powinno się regularnie czyścić rower?

 
Mycie roweru ma znaczenie nie tylko w kontekście estetyki. Czysty rower ma zdecydowanie mniejsze szanse na uszkodzenie, a co za tym idzie – pozostanie sprawnym i bezpiecznym w użytkowaniu.

 

Brudny-rower

 
W pierwszej kolejności zadbajmy o elementy wyposażenia, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Po każdej sesji treningowej, pętli wokół domu lub długim garażowaniu sprzętu powinniśmy przyjrzeć się tarczom i okładzinom hamulcowym:

 
    • Należy sprawdzić, czy nie są brudne i zatłuszczone (np. przez oleje i płyny trafiające z samochodów na drogi).
    • W przypadku ubrudzenia tarcz tłustą substancją powinno się zastosować dedykowane odtłuszczacze.
    • Okładziny, które przez przypadek zostały potraktowane tłuszczem, nadają się już wyłącznie do wymiany.

 
Przynajmniej raz w sezonie warto zajrzeć do wnętrza pancerzy, w których prowadzone są linki hamulcowe oraz linki przerzutek. Jeśli nie ma w nich piasku, a linki nie są zardzewiałe – nie ma potrzeby ich wymiany.

 

Czyszczenie-roweru-skladanie

 
Każdy kolarz powinien wypracować również nawyk czyszczenia elementów napędu – najlepiej po każdej dłuższej jeździe. Wyczyszczenie łańcucha, przednich zębatek oraz kasety, a następnie ponowne nasmarowanie tych komponentów wydłuża ich żywotność. Właścicielom drogich grup osprzętu taki rytuał może przynieść oszczędności rzędu kilkuset złotych każdego sezonu.

 
Mycie roweru oznacza także czyszczenie samej ramy. Na gładkiej powierzchni lakieru łatwo będzie zauważyć zalążki pęknięć i uszkodzeń, które mogłyby schować się pod warstwą kurzu, piasku lub błota. W porę wykryte drobne pęknięcie można naprawić – ze złamaną ramą będzie już znacznie trudniej.

 
Czym czyścić rower?

 
Żeby odpowiedzieć na pytanie, czym myć rower, należy przeanalizować typowe zabrudzenia poszczególnych jego elementów.

 
    1. Na co dzień mamy do czynienia głównie z zabrudzeniem części napędowych. Żeby utrzymać w czystości łańcuch, przerzutki oraz zębatki, trzeba regularnie odtłuszczać je przy użyciu dedykowanych preparatów. W tej roli doskonale sprawdza się Cube Tex Wash. Czyszcząca formuła rozprawia się z tłuszczem i brudem w okamgnieniu, a wygodna forma sprayu pomaga dotrzeć do najdrobniejszych zakamarków.

 

Cube-Tex-Wash-do-mycia-roweru

 
    2. Ciekawym, wielofunkcyjnym środkiem jest Cube Bike Wash. Wystarczy spryskać nim rower i odczekać kilka minut, by po spłukaniu jednoślad powrócił do kondycji sprzed długiej i wymagającej trasy.

 

Cube-Bike-Wash-srodek-do-roweru

 
    3. Cube Bike Polish to kolejny wielofunkcyjny środek do mycia roweru, który dodatkowo chroni lakier przed niszczącym działaniem słońca. Filtr UV sprawi, że czarny rower na długo pozostanie prawdziwie czarny!

 

Cube-Bike-Polish-do-mycia-roweru

 
    4. Po dokładnym wyczyszczeniu roweru i odtłuszczeniu napędu pora nałożyć porcję świeżego smaru. Preparaty do stosowania na łańcuch zmniejszają tarcie metalowych elementów, poprawiając dynamikę jazdy, jej komfort i znacząco wydłużają żywotność materiałów. Rodzaj zastosowanego środka powinien być uzależniony od panujących warunków. Dobrym przykładem preparatu na warunki mokre jest olej Shimano Wet Lube. Wysoka gęstość spowalnia wypłukiwanie smaru z łańcucha i zabezpiecza go przed korozją.

 

Smar-Shimano-Wet-Lube

 
    5. Shimano PTFE Lube to z kolei przykład środka na mniej wymagające – suche warunki. To preparat uniwersalny, do stosowania w każdym rowerze i z każdym napędem.

 

Smar-Shimano-PTFE-Lube

 
    6. Shimano Motorex Dry Power cechuje się innowacyjną formułą – w jego składzie znajduje się wosk, dzięki czemu na łańcuchu nie tworzy się tłusty film, a napęd pozostaje czysty przez długi czas.

 

Smar-Shimano-Motorex-Dry-Power

 
Jak myć rower?

 
Starzy wyjadacze i młodzi kolarscy rekruci prześcigają się w dawaniu rad, jak umyć rower. Operację, jak wszystko inne, warto prowadzić „od ogółu do szczegółu”. W pierwszej kolejności rower należy opłukać czystą wodą, pozbywając się z grubsza błota, piasku i kurzu.

 
Jak twierdzi wielu serwisantów – warto omijać samoobsługowe myjnie samochodowe, gdyż ciśnienie generowane przez ręczne pistolety jest zbyt duże, przez co woda może przedostać się do łożysk roweru. Można zastąpić je zwyczajnym wężem ogrodowym.

 

Kompleksowe-mycie-roweru

 
Warto pamiętać, by strumień wody trzymać w odległości przynajmniej 30–40 cm od roweru i nie kierować go bezpośrednio we wrażliwe miejsca (stery w główce ramy, piasty kół, support), w przeciwnym wypadku wepchniemy wodę i zabrudzenia do wnętrza łożysk, powodując rdzewienie.

 
Jak czyścić rower po wstępnym spłukaniu? To dobry moment, by wykorzystać wymienione wcześniej środki.

 
    1. Po wybraniu odpowiedniego preparatu do panujących warunków należy nanieść smar, wosk lub oliwkę na wewnętrzne elementy (sworznie) łańcucha i odczekać co najmniej godzinę, aż środek spenetruje jego zakamarki.

 
    2. Na koniec warto przetrzeć zewnętrzną stronę łańcucha suchą i czystą szmatką. Zapobiega to osiadaniu kurzu i powstawaniu tłustego, czarnego osadu, działającego na elementy napędu jak pasta ścierna.

 

Cube-profesjonalne-mycie-roweru

 
    3. Warto też pozbyć się nawyku „szejkowania” łańcucha. Taki zabieg polega na rozkuciu łańcucha, włożenia go do plastikowej butelki lub słoika, zalaniu rozpuszczalnikiem i energicznym potrząsaniu pojemnikiem. Faktem jest, że metoda przynosi zdumiewające efekty i błyskawicznie czyści łańcuch z brudu, jednak znacząco skraca przy tym jego żywotność i negatywnie wpływa na wytrzymałość.

 
    4. Jeśli zastanawiasz się, jak wyczyścić rower z rdzy, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Zależnie od rodzaju skorodowanego materiału i stopnia zardzewienia należy usunąć luźną warstwę rdzy, a następnie wykorzystać dedykowany środek. Podatne na rdzewienie materiały trzeba natłuszczać odpowiednimi preparatami. Tłuszcz blokuje dostęp tlenu do powierzchni metalu i tym sposobem zapobiega powstawaniu rdzawego nalotu.

 
Czysty rower to wizytówka kolarza

 
Czysty napęd i lśniąca rama to nie tylko dobrze wyglądający rower, ale też sprawnie działające podzespoły. Na szosowych „ustawkach” i długich wyprawach bikepackingowych na próżno szukać ubłoconych kaset i łańcuchów. Regularne mycie roweru jest w tym środowisku rzeczą naturalną. To nawyki, które warto pielęgnować.



Komentarze

Zostaw swój komentarz