Blog

comment Komentarz: 0

Rocker w nartach – co to jest?

list In: Porady narciarskie i snowboardowe favorite Hit: 56922

Być może spotkałeś się już z pojęciem rockera w nartach. Co to dokładnie jest? I jak wygląda dobór długości nart z rockerem? Czy takie narty dobiera się inaczej niż zazwyczaj? Zobacz odpowiedzi poniżej.

Co to jest Rocker w nartach?

Najprościej rzecz ujmując, Rocker jest to technologia stosowana we współczesnych nartach i deskach snowboardowych. Polega na odpowiednim wyprofilowaniu i uniesieniu części dziobowej narty lub deski od płaszczyzny poziomej oraz na odpowiednim dostosowaniu geometrii (taliowania) narty lub deski. W wielu modelach nart występuje również w części tylnej narty (rys. 1 – zielona strefa).

 

Rocker w zależności od przeznaczenia nart może mieć różną długość. Najdłuższe narty z rockere  który często sięga do samej strefy wiązań nart, zarówno w części dziobowej jak i tylnej – występują w sprzęcie do jazdy pozatrasowej, w miękkim śniegu. W tym przypadku chodzi o to aby narty miały większą zdolność „unoszenia się” w puchu.

 

Większość popularnych nart z grupy All mountaine oraz On Piste posiada strefę Rockera na 15-30% swojej całkowitej długości. Rysunek 1 przedstawia nartę z 20% strefą Rockera.

 

narty-rocker
Rys.1

 

Jak działa Rocker i po co powstał?

Jak już wcześniej wspomniano, narty z technologią Rocker łatwiej radzą sobie z jazdą w miękkim śniegu i poza trasami (Freeride). Właśnie z grupy Freeride wywodzi się technologia, która zagościła na dobre we wszystkich typach współczesnych nart.

 

Do lat 90-tych wszyscy narciarze używali nart o długości zbliżonej, a często przekraczającej ich własny wzrost. Związane było to z techniką jazdy oraz warunkami jakie panowały na stokach. Śnieg był miękki, rozjeżdżony, mało kto myślał o ratrakach i dobrym przygotowaniu tras. Z tego powodu narty musiały mieć swoją długość aby odpowiednio rozkładać nacisk na powierzchnię śniegu i aby w nim nie „tonęły”.

 

Z początkiem lat 90-tych pojawiły się tzw. narty carvingowe, które były znacznie krótsze od wcześniej używanego sprzętu, a dzięki wyraźnemu taliowaniu umożliwiały jazdę w skręcie na krawędziach (tzw. skręt równoległy na krawędziach). Ten rodzaj nart szybko się przyjął z powodu łatwości wprowadzenia ich w skręt. Większość narciarzy zaczęła się uczyć jazdy carvingowej, co przychodziło im dużo szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek. Tak radykalne taliowanie i skrócenie nart w tamtym czasie skutkowało tym, że narta nie posiadał odpowiednich właściwości tłumiących, a nasze kolana i stawy po całym dniu spędzonym na stoku bardzo to odczuwały.

 

Wydłużenie narty częściowo rozwiązałoby ten problem, ponieważ dłuższa narta przejmuje i wytłumia więcej przeciążeń i drgań w stosunku do narty krótkiej. Dodatkowo dłuższe narty są stabilniejsze, a ich odpowiednia długość krawędzi pozwala na skręcanie jak „po szynach” – narty po prostu utrzymują tor jazdy w czasie skrętu. Jednak przy współczesnej technice jazdy dla większości narciarzy-amatorów dłuższe narty są trudniejsze do wprowadzenia w skręt. Z tego powodu, przede wszystkim, w nartach zastosowano technologie Rocker.

 

Przy zastosowaniu technologii Rocker narty posiadają dwa geometryczne punkty inicjacji skrętu – pierwszy na początku i drugi na końcu strefy Rocker (Rys.2). Przy zastosowaniu specjalnie dobranej pod tym kątem geometrii taliowania nart zyskujemy łatwość wprowadzenia w skręt jak w nartach krótkich, natomiast stabilność i tłumienie jak w nartach dłuższych. Wszystko to w jednej parze nart.

 

W momencie jazdy po łagodnych stokach, z małą prędkością lub w przypadku narciarzy początkujących, wykorzystujemy długość nart bez strefy Rocker (Rys.1 strefa oznaczona kolorem żółtym). Podczas gdy nabieramy prędkości lub jeździmy bardziej agresywnie, narty w czasie skrętu dostają ugięcia wzdłużnego (narta ugina się w tzw. banan), a strefa Rocker płynnie przechodzi w krzywiznę ugięcia nart dając nam odpowiednio długą linię podparcia krawędzi na stoku podczas skrętu. Można powiedzieć, że narta posiada dwa różne, nominalne promienie skrętu (Rys.2, r1 i r2)

rockaer-w-nartach
Rys.2

Reasumując: dzięki Rockerowi możemy posiadać narty, które zachowają stabilność, trzymanie krawędzi podczas skrętu oraz właściwości tłumiące nart długich, a także łatwość wprowadzenia w skręt i zwinność jak w nartach krótkich. To złoty środek dla współczesnego narciarstwa, które jest bardzo kontuzjogenne oraz najbardziej rewolucyjna zmiana w nartach od czasu wprowadzenia nart taliowanych („carvingowych”)

 

Dobór odpowiedniej długości nart z rockerem

Dzięki wszystkim wcześniej wspomnianym cechom nart z technologią Rocker oraz zmianom konstrukcyjnym tego typu nart, zmieniły się także kryteria ich doboru. Aby w pełni poczuć ich walory i docenić uniwersalność, niezbędny jest ich prawidłowy dobór długości. Narty tego typu powinny być dłuższe od ich poprzedników bez zastosowanej technologii Rocker o ok. 5–10cm. W grupie najbardziej popularnych na naszym rynku nart z grupy All mountain powinniśmy dobierać je w granicach 5-10cm mniej od wzrostu narciarza. Zakres ten nie jest stały i zależy przede wszystkim od naszej masy.

 

W doborze długości nart z rockerem chodzi o to aby równomiernie rozłożyć ciężar na powierzchni narty i nie dopuścić do jej nadmiernego ugięcia w skręcie, co mogłoby spowodować nieutrzymanie toru jazdy (narta nie będzie trzymać w skręcie). Nie bójmy się wybierać nart z rockerem dłuższych niż te, na których do tej pory jeździliśmy. W innym przypadku nie poczujemy i nie docenimy wszystkiego tego, do czego technologia ta została opracowana i na stałe zadomowiła się we współczesnych nartach.

 

Narty zjazdowe damskie

 

Narty zjazdowe męskie

 

Narty zjazdowe dziecięce

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło