Rocker w nartach – co to jest?

Być może spotkałeś się już z pojęciem rockera w nartach. Co to dokładnie jest? I jak wygląda dobór długości nart z rockerem? Czy takie narty dobiera się inaczej niż zazwyczaj? Zobacz odpowiedzi poniżej.
Co to jest Rocker w nartach?
Najprościej rzecz ujmując, Rocker jest to technologia stosowana we współczesnych nartach i deskach snowboardowych. Polega na odpowiednim wyprofilowaniu i uniesieniu części dziobowej narty lub deski od płaszczyzny poziomej oraz na odpowiednim dostosowaniu geometrii (taliowania) narty lub deski. W wielu modelach nart występuje również w części tylnej narty (rys. 1 – zielona strefa).
Rocker w zależności od przeznaczenia nart może mieć różną długość. Najdłuższe narty z rockere – który często sięga do samej strefy wiązań nart, zarówno w części dziobowej jak i tylnej – występują w sprzęcie do jazdy pozatrasowej, w miękkim śniegu. W tym przypadku chodzi o to aby narty miały większą zdolność „unoszenia się” w puchu.
Większość popularnych nart z grupy All mountaine oraz On Piste posiada strefę Rockera na 15-30% swojej całkowitej długości. Rysunek 1 przedstawia nartę z 20% strefą Rockera.
Rys.1
Jak działa Rocker i po co powstał?
Jak już wcześniej wspomniano, narty z technologią Rocker łatwiej radzą sobie z jazdą w miękkim śniegu i poza trasami (Freeride). Właśnie z grupy Freeride wywodzi się technologia, która zagościła na dobre we wszystkich typach współczesnych nart.
Do lat 90-tych wszyscy narciarze używali nart o długości zbliżonej, a często przekraczającej ich własny wzrost. Związane było to z techniką jazdy oraz warunkami jakie panowały na stokach. Śnieg był miękki, rozjeżdżony, mało kto myślał o ratrakach i dobrym przygotowaniu tras. Z tego powodu narty musiały mieć swoją długość aby odpowiednio rozkładać nacisk na powierzchnię śniegu i aby w nim nie „tonęły”.
Z początkiem lat 90-tych pojawiły się tzw. narty carvingowe, które były znacznie krótsze od wcześniej używanego sprzętu, a dzięki wyraźnemu taliowaniu umożliwiały jazdę w skręcie na krawędziach (tzw. skręt równoległy na krawędziach). Ten rodzaj nart szybko się przyjął z powodu łatwości wprowadzenia ich w skręt. Większość narciarzy zaczęła się uczyć jazdy carvingowej, co przychodziło im dużo szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek. Tak radykalne taliowanie i skrócenie nart w tamtym czasie skutkowało tym, że narta nie posiadał odpowiednich właściwości tłumiących, a nasze kolana i stawy po całym dniu spędzonym na stoku bardzo to odczuwały.
Wydłużenie narty częściowo rozwiązałoby ten problem, ponieważ dłuższa narta przejmuje i wytłumia więcej przeciążeń i drgań w stosunku do narty krótkiej. Dodatkowo dłuższe narty są stabilniejsze, a ich odpowiednia długość krawędzi pozwala na skręcanie jak „po szynach” – narty po prostu utrzymują tor jazdy w czasie skrętu. Jednak przy współczesnej technice jazdy dla większości narciarzy-amatorów dłuższe narty są trudniejsze do wprowadzenia w skręt. Z tego powodu, przede wszystkim, w nartach zastosowano technologie Rocker.
Przy zastosowaniu technologii Rocker narty posiadają dwa geometryczne punkty inicjacji skrętu – pierwszy na początku i drugi na końcu strefy Rocker (Rys.2). Przy zastosowaniu specjalnie dobranej pod tym kątem geometrii taliowania nart zyskujemy łatwość wprowadzenia w skręt jak w nartach krótkich, natomiast stabilność i tłumienie jak w nartach dłuższych. Wszystko to w jednej parze nart.
W momencie jazdy po łagodnych stokach, z małą prędkością lub w przypadku narciarzy początkujących, wykorzystujemy długość nart bez strefy Rocker (Rys.1 strefa oznaczona kolorem żółtym). Podczas gdy nabieramy prędkości lub jeździmy bardziej agresywnie, narty w czasie skrętu dostają ugięcia wzdłużnego (narta ugina się w tzw. banan), a strefa Rocker płynnie przechodzi w krzywiznę ugięcia nart dając nam odpowiednio długą linię podparcia krawędzi na stoku podczas skrętu. Można powiedzieć, że narta posiada dwa różne, nominalne promienie skrętu (Rys.2, r1 i r2)
Rys.2
Reasumując: dzięki Rockerowi możemy posiadać narty, które zachowają stabilność, trzymanie krawędzi podczas skrętu oraz właściwości tłumiące nart długich, a także łatwość wprowadzenia w skręt i zwinność jak w nartach krótkich. To złoty środek dla współczesnego narciarstwa, które jest bardzo kontuzjogenne oraz najbardziej rewolucyjna zmiana w nartach od czasu wprowadzenia nart taliowanych („carvingowych”)
Dobór odpowiedniej długości nart z rockerem
Dzięki wszystkim wcześniej wspomnianym cechom nart z technologią Rocker oraz zmianom konstrukcyjnym tego typu nart, zmieniły się także kryteria ich doboru. Aby w pełni poczuć ich walory i docenić uniwersalność, niezbędny jest ich prawidłowy dobór długości. Narty tego typu powinny być dłuższe od ich poprzedników bez zastosowanej technologii Rocker o ok. 5–10cm. W grupie najbardziej popularnych na naszym rynku nart z grupy All mountain powinniśmy dobierać je w granicach 5-10cm mniej od wzrostu narciarza. Zakres ten nie jest stały i zależy przede wszystkim od naszej masy.
W doborze długości nart z rockerem chodzi o to aby równomiernie rozłożyć ciężar na powierzchni narty i nie dopuścić do jej nadmiernego ugięcia w skręcie, co mogłoby spowodować nieutrzymanie toru jazdy (narta nie będzie trzymać w skręcie). Nie bójmy się wybierać nart z rockerem dłuższych niż te, na których do tej pory jeździliśmy. W innym przypadku nie poczujemy i nie docenimy wszystkiego tego, do czego technologia ta została opracowana i na stałe zadomowiła się we współczesnych nartach.
Brak komentarzy
Napisz komentarz